Sunday, December 26, 2010

The Voyage starts...ehem, last 2 weeks 0_o


Okay...so its been what? Two weeks already? Sheesh..sudah lama tak update dan jengok blog aku nih. Aku rase aku dah kalah dengan roomate aku Cik Nur Fadilah dan kawan baik aku, Cik Entoy. =)))

So...dua minggu. Ape yang sebenarnya dah terjadi dalam masa dua minggu ni? Baaaannyak dowh yang terjadi. So as usual, lepas dah sampai kat UIA nih, kerja pertama yang wajib aku buat adalah pergi ke kelas yang telah aku register pada semester lepas. Walaupun perbuatan aku ni dianggap skema oleh pelajar lain, tapi takpe. Aku tak kesah. Kenapa dianggap skema? Sebab pada minggu pertama, adalah minggu add and drop. Maksudnya, kau boleh lah nak add subject lagi atau kau nak drop subject yang kau tak suka. Maka, itu tersangatlah penting bagi aku untuk pergi ke kelas dan evaluate lecturer tu (mana punya bagus lah aku nih) mengajar dan subjek tu... exhilirating ataupun tidak. Kalau kau rase tak okay atau boring atau sewaktu dengannya, lepas kelas tu, kau bole straight gi computer lab dan drop subject tu dan add subject lain. So, ni lah kerja bebudak UIA. Minggu pertama mesti main-main add and drop je kerjanya.

Walaupun nampak macam best jer tapi sebenarnya tak best. Leceh. Nak2 lagik kalau subject yang dioffer tu section closed. Memang boleh menangis berdarah ler jawabnyer!

Aku so far so good. Alhamdulillah. Aku amek 18.5ch (credit hour). Walaupun pada mulanya aku dengan bangga hebah dekat kengkawan aku Cuma nak amek 15.5ch jer. Nak chillex kononnyer. Tappppiii, bila member aku, si Hajar dapat tau aku amek 15.5ch sebab aku dah drop subject madkhal ila fiqh...die terus bising. Hisyh bebudak fiqh ni..tak bole tengok aku bernapas la...die bising bila dengar plan aku. Al-kisah, aku tinggal lagik 2 semester panjang minus off the short semester. So, aku plan nak amek madkhal ila fiqh masa semester panjang dan madkhal ila usul fiqh pada final sem aku. Perrrghh..member terus sembur aku

Hajar “Kau gila ke apa nak amek usul fiqh masa last sem kau???!”

Aku sengih jerrr... “Ala..chilling the grilling lah beb. Kenapa, tak ley?”

Hajar “Hisy..baik kau add balik madkhal ila fiqh tuuuu...than next long sem b4 your final sem, kau amek usul fiqh. Tak berat.”

Aku “Alaaaa...aku sem ni amek Ulum quran lah. Leceh kalau banyak sangat subjek arab. Aku bab mengapal ni slooooow sikit.” [tu pasal aku amek usuluddin. Tak banyak benda nak kena hafal!]

Hajar “Wei, usul fiqh susah laaaaa...”

Yang si wahidah kat sebelah dah buat muka gaya ayam berak kapur jer..okay. Aku dah mula stress. Hailooooo..macam mana ni? Macam mana ni? So, apa lagi, bergegas kesana kemari la aku add subject secara manually. Haaa.part ni leceh gila! Mula2 kena PRINT form ADD and DROP. Lepastu, isi borang. Lepas tu jumpa lecturer dan mintak signature dia. Lepastu, pergi department fiqh dan usul fiqh, amek signature Dean dia plak(ni belum masuk drama dean dia tak nak layan. Ada sesetengah dean memang tak layan add subject manually nih) than lepas tu pergi lah ke General Office bahagian RK (Revealed Knowledge) dengan muka penuh mengharap macam kucing tak makan seminggu mintak kakak yang jaga bahagian add and drop supaya add kan subject. Banyak kan destinasi aku singgah? Dah merasa macam main amazing race pulak! Phew ~ ~ @ last dapat gak subject intro to fiqh tu..pergh menegelabah ingatkan tak dapat. Tu lah, sapa suruh tangan tu gatal sangat pergi drop tu subject? Padan muka! So sem ni aku amek....jeng..jeng..jeng..

1- Contemporary Religious Moral Issues (Dr.Che Amnah)
2- Issues in Tassawuf (Assoc.Prof Dr.Abdul Salam)
3- Research Methodology (Dr.Wan Sabri)
4- Madkhal ila Fiqh (Dr.Hossam el-Din)
5- Ulum Quran (Dr.Nadzirah)
6- Statistic For Islamic Studies (Br.Ayoub)

Subject Contemp.Religious Moral Issues ni gerek walaupun kelas die start @ 8.30. Lecturer dia tersangatlah motherly walaupun aku pernah kena halau dengan dia masa aku tahun 2 dulu. Heh, bukan aku je, yang kena halau, dengan member2 aku sekali kena halau. Mana taknya? Baru tahun 2, berangan nak amek subjek tahun 4. Memang kena halau dan section untuk kelas tu ditutup akhirnya. So, madam...we meet again. Now, im ready insya allah =)). Kelas ni best lah sebab takda final exam (Hooooorrayyy!!) tapi banyak article review dan presentationlah...takpe. i hope i’ll do my best in this subject. Issues in Tassawuf (alaaassss!!) dapat gak aku belajar subjek ni. Okay. Subjek ni memeningkan aku. Sebab aku takde basic. So, jangan tanya aku pasal tassawuf! Aku tak boley jawab. (Mau Dr.Abd Salam tak mengaku aku ni student die gamaknyer!) ^_~

Haaaa...research methodolgy. The long anticipating and waiting. Akhirnya aku bertemu jugak dengan lecturer femes yang macam biskut famous amos nih. Famous macam biskut amos sebab bukan bdk RK jer yang kenal tapi budak2 kulliyyah lain pun kenal lecturer nih. Sebab dulu...ada seorang hamba ALLAH tu pernah tanya aku sama ada aku kenal ke tak lecturer ni. Pelik sebab budak ni bukan kos RK tapi kos lain lain..kos kosmetik pon boleh lah..^_^. So, dengan bangga tahap gaban aku jawab lah yang aku kenal. Skema habis. Padahal kenal nama je orang dia tak pernah nampak. Aktuali aku dah tak hengat pasal budak ni tapi bila aku masuk jer kelas lecturer nih, teringat lah aku kesah perbualan aku dengan mamat tuh Hishhyy..kan aku dah masuk down the memory lane....sob..sob..sob

Subject ni pon tader final exam. (double hooooorrraaahhhh untuk aku!) tapi, keroje die perrghh..berlambaks! mana nak buat research proposal la..buat field trip lah..speaking of field trip, aku tak jumpa lagi aku topic hape yang aku nak buat field trip nih... ouh yeah, hw am suppose to get a freeaaaking topic for my field trip?! Tajuk research proposal pon tak jumpeeee... ;( Huhuhuhu.. (menangis sambil memegang lutut. Stress. Sedih.)

Subjek lain, ulum Quran dan Madkhal...alhamdulillah tak lah susah mana cuma nak menghafal jerrr,engine akan start lambat. ^_~ Statistic...playing with numbers. I hate numbers! Aku harap aku aaaaaccceee this freeeeeaaaaking subject. So..semester ni aku nak jadik macam Alice in the wonderland. Aku nak jumpa Mad Hatter yang boleh gumbirakan aku. Kenapa aku nak jadi macam Alice? Sebab Alice is a good character in having fun and also getting into trouble wrapped like a barritos all in one! =)

Wonderland = 2nd semester.
Characters in the wonderland = The subjects
Mad Hatter = Ehem-Ehem
Fun = Hanging out with my dearest girlfriends
=)



No comments:

Post a Comment