Sunday, September 12, 2010

Pesona Beraya di Desa ^_^

**** 2 Hari sebelum Raya ****

Ehehehe...ape ni? Ini lah die ayam golek yang kakak ipar aku belikan tok aku and the whole family untok juadah buka puasa. Sebenarnye aku dah lama nak merasa ayam golek nih. Sejak aku terpandang ayam golek dekat bazaar ramadhan dekat wangsa maju. Ade jugak aku mengusha member2 aku tok beli tapi paling2 pon dorang akan ckp yang "Ayam tu besaq sangat lah syai. Nnt tak hbs." tak pun "Syai..sekoq tu mahal!" Err..okaylah. Alasan korang tu munasabah gak. So..aku hanya mampu untuk memerhati ayam golek tu digolek dengan haruman rempah-ratus yang saaangat menguirkan! Hahahaha ^_~ So mase aku balik Parit Raja, Batu Pahat tu, dengan muka selamba aku cakap ngn kakak ipar aku "Kak Aya, Ida nak makan ayam golek lah" Mummy toksah cakap lah. Mummy cumer geleng kepala jer. Hahaha! Nafsu makan akhir2 pose ni sangat teruk lah! So, hajat aku dikabulkan. So, aku belasah lah ayam golek ni! =)

**** Malam Raya ****

Klw tahun lepas, aku waste tyme mlm raya aku dengan baling2 mercun, main bunga api dekat laman rumah, isi kuih dalam balang kuih, tengok citer yang best2 kat Astro dan bergaduh dengan anak2 sedara aku, (Sungguh mudah kan kerja aku? =P) Maka thn ni ade sedikit perubahan. Tahun ni aku kene tolong masak lah! Ni awal2 mummy dah ckp "Mlm ni, tlng masak!" Eh? buat2 tak dengar bole tak? Heee...klw korang sumer ingat aku lari dari tugasan ni, aku tak lari dan aku sahut cabaran ni. Cewah ~ ~ So, aku mulakan misi aku dengan mengopek bawang merah dan putih. Menu? Sambal goreng. Ni sumer aku buat sendiri. Kopek bawang merah, aku. Kopek bawang putih pon aku. Hiris bawang putih dan merah pon aku. Hiris cili hijau dan merah pon aku. Aiyooo...cramp tangan aku! Dah ler kene kopek-potong-hiris bawang merah yg sebakul tu! Serai dan halia, aku serah dekat kakak ipar aku. Ni preparation jer. Besok pg2 baru masak! Aktuali ni favourite juadah raya aku dengan abng aku. Hah! mase dlm kereta tu abng aku dah ckp dengan mummy "mak, masak sambal goreng eh? Tinggal masak jer. Bahan2 mentah dah ready." Aku dalam hati pulak dah..jgn lah aku kene kopek bawang2 ni sumer. Tapi aku kene heret skali ~ ~ TeeeHee ^_~

**** Pagi Raya ****

Macam biasa. Masak ler. Aku cumer masaksambal goreng jer. Kuah lodeh kakak ipar aku yang masak. So overall juadah raya aku di kampung adalah seperti berikut : Ketupat-lemang-lontong-sambal goreng-kuah lodeh-ayam goreng. Itu lah die juadah aku ngn family. Than, macam biase, ramai yang berkunjung. Aku sembunyi dalam bilik. (Hahahaha..sembunyi??) malas nak bagi air. Hehehehe...Baju raya aku thn ni, warne kuning. Very the kuning! Than kakak ipar aku ckp kat aku yang baju aku ni cantik (masya allah) dan bole buat baju tunang. Eh? Baju tunang? ade plak..than aku layan kan lah. Aku balas "yelah...nnt ida bagi tau dekat Dia(whoever he is) nnt soh carik bju warne kuning jugak yer?" Bajet lah aku dah ade special someone. Klw dah ade tu lain citer la kan?? Err..tapi bagos gak idea kakak ipar aku nih. Save sikit klw baju tunang dah ade. lagipun Rasulullah tak mengalakkan kan kiter hebohkan sangat upacara pertunangan. Takot tak jadi nanti malu 7 keturunan. Hehehe..yang baginda suruh war-warkan pun ade lah walimah perkahwinan itu jer. Tu pun jgn sampai membazir/riya'/dan berhutang keliling pinggang! [Eh...aku dah bebel jauh dari topic pulak!]

**** Malam Raya ****

So sebelah malamnyer, kiterorang pulak berkunjungan. Dah penat berkunjungan..(Errr..tak payah citer lah. Korang pon tau kan ape yang terjadi biler berkunjungan?) kiteorang pun balik. Okay..i think this part is the most grusome part that ever happened to me!!! Tikus masuk kain aku!!!!!!!!!!! Ewwww!!!!!! aku pon tak tau mcm maner tikus tu bole salah corner and masok kain aku! Mungkin sebab rumah gelap, and biler kiterorang bukak lampu, tikus tu terkejut tak? Aku punyer lah histeria, ya rabbi...bole terkene heart attack aku! Err..tak leh nak salah kan abng aku jugak. Runah kampung katakan. So, all sorts of creature adelah kan?? Pengalaman malam raya pd thn 2010! *aku tak paham kenapa orang kata Mickey Mouse tu cute!*



Last but not least,
Happy Eid everybody!
Selamat menyambut hari raya aidilfitri.
Maaf zahir&batin.
Jikalau ader terkasar bahasa, terkasar perlakuan dan segala 'ter-ter-ter' yang aku tak ingat, mohon diampuni dan moga segala ikatan persahabatan dan segala bagai ikatan akan berkekalan hingga ke akhir hayat!
AMIN
^_~

No comments:

Post a Comment