Saturday, October 2, 2010

C.O.I.N.C.I.D.E.N.C.E

Aku rasekan, aku ni dah terlampau banyak sangat ‘falsafah’ dalam kepala otak aku. Sampaikan kadang-kadang tu aku buat kesimpulan mengunakan teori pemikir yunani purba! Contohnya Plato! Tu lah, macam mana lah aku tak terpengaruh dengan si Plato ni kalau hampir setiap kulliyyah in every semester, aku mesti belajar pasal si Plato ni! Betol jugak kata Dr.Farid ni. Aku kene recite syahadah balik setiap kali aku keluar dari kelas falsafah! Tak kesah lah falsafah Islam ataupun Barat.Hahahaha..imagine sebelum dan selepas kelas falsafah aku kene bace syahadah balik! Eh, tapi tak bermakna aku murtad setiap kali aku belajar falsafah. Cume yelah, kadang-kadang tu secara tak langsung ter-pengaruh jugak!

Okay...back to my story, how do Plato really influence me? Erk...how shall i put this *Thinking*...How can i not think that coincidence is actually qada’ and qadar from ALLAH? Hee..mungkin aku trasnlate perkataan coincidence secara literally kot? Bukak lah mana banyak kamus dwibahasa pun, confirm perkataan coincidence tu akan diterjemahkan sebagai ‘secara kebetulan.’ Kan? Contohnya, hari ni kita terserempak dengan lecturer kita tengah makan dekat cafe. Kita anggap tu sebagai secara kebetulan tapi bukan sebab it has been decreed by ALLAH yang kita akan terjumpa dengan lecturer tu. Kenapa? Maybe..sebab dalam kepala kita, kita dah set yang “ouh..memang lah akan terserempak sebab dia memang selalu makan kat sini.” This thing which we set in our mind kan is actually based on our previous experiences meeting up the very same lecturer who ate his lunch at that very cafe. Based on two-three experiences, we generalize things. [ni actually philosophy tau? Sama ada kita realise atau tidak, KITA semua buat benda ni setiap hari!] So, in the end, kita anggap, ala....bende ni kebetulan je. Bukannye apa pun kan?

Thats kinda weird kan? Tapi as for me, i’ve experienced the very same thing. [bkn terserempak dgn lecturer makan tau. Tapi bende lain yang aku anggap sebagai ‘kebetulan’] Entah macam mana aku bole kept on thinking that thing sebagai ‘kebetulan’ tapi bukan ‘ketentuan ALLAH’. Sebagai manusia, aku akui yang aku banyak flaws. Aku kadang-kadang terlupa yang ALLAH is the all omniscent. Die maha mengetahui. Die maha mengatur. And he is the very well-planner. Sebab benda yang berlaku pada aku ni, bila aku fikir-fikir balik, agak tidak logik. Tapi aku selalu lupa yang ALLAH tu maha berkuasa. Kalau die mengkehendaki sesuatu, sesuatu akan terjadi with his single command of ‘kun’right? Tu lah..as i mentioned above, akal aku ni tak bole nak comprehend bende-bende ni semua. Thats why i kept telling myself ‘its just a coincidence.’ Tapi, hati aku tak tenang bile aku asyik guna perkataan ‘coincidence’ tu pada apa yang terjadi pada aku.

Sebab pada aku, how can something we dream could actually be there right infront of our very eyes kan? One of my seniors cakap, when we dream we are unconsiously making a ‘doa’ to ALLAH. And if what ever you dream became true[not necessarily 100%] it means that ALLAH is answering your doa. Tapi, Tim-Tim kata, Its true that ALLAH answered the doa tapi how can we know if the things that happened actually are good for me? Tapi..ALLAH dah 45% jawab...tapi how can i conclude that HE is the one?

Next step: 1) Istikharah.

Erk...perlu ke aku istikharah sekarang? Aku masih belajar. And i have tons of plans before me that i need to make it happen! Tapi kalau aku tak istikharah, macam mana aku nak tau jawapannya? Takkan aku nak buat bodoh aje. Hee..bole ke eksyen-eksyen yang bende ni tak pernah terjadi? T__T

Ya ALLAH jika kamu mengetahui bahawa perkara ini baik untukku pada agamaku,duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka tentukannya untukku dan permudahkannya untukku dan jika kamu mengetahiu bahawa perkara ini tidak elok bagiku,maka elakkannya daiku dan elakkan diriku padanya.

2nd step: Focus on study. Insya ALLAH the other party also!

3rd step: Doa banyak-banyak!!!!

[Macam gedik lah pulak post aku nih!] ^_~

Ps: There is no difference between coincidence dengan ketentuan ALLAH. Semua yang baik datang darinya. Dan sesungguhnya yang buruk-buruk belaka tu datang dari diri kita sendiri!.




No comments:

Post a Comment