Friday, October 22, 2010

::: Tarikh yang amat ditakuti :::

31st Oct

Islam & Religious Pluralism

4th Nov

Introdution to Sociology

6th Nov

Moder History Of South East Asia

13th Nov

History of Western Philosophy

History of Islamic Philosophy

15th Nov

Reflections on Prophetic History
(Fiqh al-Sirah)



Tsk -__________ -" (Muka tak puas hati.) Sekejap je kan rasenye..? Tup tap tup tap dah penghujung sem. Time bila course yang kita amek dari awal sem tapi kita tak paham-paham, tak tertembus dek tebal sangat tempurung otak nih tapi bila dah penghujung-penghujung gini, baru ler paham. Baru ler masuk segala bagai lecture yang lecturer dok membebel dari awal sem. Sem ni aku dah habiskan semua mata pelajaran philosophy aku. Huhu..dah takde kelas falsafah tu. Dah tak dengar lagi keyword Dr.Isham Pawan that goes like "Yeeeeesssss?" (Ala-ala perkataan tu dileret-leretkan.) Strangely enough, i kinda feel sad when he said "This is gonna our last class for this semster." Yelah, last untuk aku tapi tak last untuk budak2 yang lom amik lagi dengan dia..kan? Dah tak jumpa Dr.Farid lagi. Sebab dah habis 2 course (Mantiq & Falsafah Islamiyyah) dengan dia.

Boleh dikatakan dz sem, aku banyak amik dengan Lecturer yang tak akan ajar aku lagi untuk sem-sem mendatang. Seperti Dr.Haslina yang maha lembut tu, Islam&Religious Pluralism tu lah satu-satunya mata pelajaran yang aku amek dengan dia. Subject lain yang dia ajar macam QPR (Quranic Perspective of other Religions) tu aku dah amek dgn Dr.Majdan masa Dr.Haslina went for a sabbatical. Lagi siape yer? Ouh Dr.Nurazura yg mengajar Sociology tu, aku akan rindu Australian accent dia tu..dan aku akan rindu jeritan maut die tu! Haa...lecturer ni sampai aku mimpi2 dapat barring letter dari dia!(Nauzubillah) Lepas tu tak ley nak duduk for finals. Memang menangis tak berlagu ler jawabnyer..

Errr..sape lagi? Dr.Abdurrahman Tang Abdullah. Haaa..dia ni lecturer OKU. Dia ni cacat penglihatan. Walaupun dia ni cacat, tapi lecturer tu! Dia ni mengajar sejarah yang berakitan dengan negara-negara Asean. Tapi respect lah..everything is at the back of his hand walaupun dia buta. Dia masuk kelas dengan tongkat dia dan attendence kita. Dia syarah tak payah tengok buku. (tapi ramai jer yang mengambil kesempatan kat dia sebab dia tak nampak seperti : tido, baca surat khabar, jawab sms [ni aku..=)] dll). Sori yer Dr.? Anak muridmu sungguh nakal!

Err..who do i miss out? Haaa..Dr. Mougtaba. Dia ni lecturer foreigner dan dia ajar aku fiqh sirah .Dia berasal dari Sudan. Dengar cerita dia ni Kasyaf. Kira boleh baca orang la...ni kalau aku masuk kelas dia, hati kene kosong. Kalau tak dia boleh bace. Tapi aku selalu je kot terbabas seperti teringat pada ehem-ehem..tiba-tiba merungut sebab lambat betul masa berlalu dan kadang tu aku merungut kenapa kelas tak cancel ajer niari? =) Hahaha..mengarut tol lah aku ni. Dia seorang yang sangat RAHMAH dalam memberi markah. Huhu..midterm itu hari, alhamdulillah..terkejut musang aku bila tengok markah yang aku dapat. Ceh..padahal ape ntah aku merapu!

Dr Isham Pawan plak, dia seorang yang sangat slack (bukan slack yang tak bagus. Pengunaan kata ini adalah untuk mengantikan perkataan relax) ketika mengajar. Dia ni pun termasuk dalam golongan para lecturer yang tidak memerlukan slides dan buku untuk mengajar. Semua kat dalam kepala dia. Dia sangat superb dalam falsafah terutama falsafah barat! Ingat lagi masa mula2 ambil mata pelajaran Philosophy of Religion, memang sangat takut dengan dia. Tapi sekarang ni, dah kelas ketiga dengan dia relax lah jugak sebab dah tau selok belok cara dia mengajar so tak lah kan-chong sangat!

So..itu pengalaman aku dengan lecturer2 UIA bahagian Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan. Banyak kenangan manis dari pahit. Hehehe..moga2 next sem aku dapat manfaat dari lecturer yang berlainan pulak. Dapat kutip ilmu lain pulak. Moga2 menjadi manusia aku ni dan bukan jadi siamang! Hehehe
lovehugsand kisses!

No comments:

Post a Comment