Thursday, October 7, 2010

Islamic Philosophy


A brief introductory to my philosophy subjects.

Islamic philosophy ni kan, sebenarnyakan, tak lah susah mana. Cuma terlampau banyak fakta yang perlu diingat dan juga terlampau banyak ahli-falsafah-ahli sufi-ahli agama yang perlu diingat.

Bermula dengan Al-Kindi : Si Ahli falsafah arab yang mengetengahkan idea metafizika dan bagaimana dunia bermula daripada tiada.

Ibn Sina Si doktor/ahli falsafah dengan segala bagai teori mengenai roh dan bagaimana dunia bermula.

Si Al-Farabi dengan lojik dan emanation yang saaangat memeningkan!

Si Ibn Rushd dengan the existence of God-sifat bagi tuhan-nabi-divine justice-bagaimana dunia bermula

Muktazilah...

Ni problem giler!

Problem manzilah baina manzilatain die tu yang tak habis-habis

Kepada Asha’irah...

Yang sentiasa ber’balah’ dengan muktazilah

Al-Ghazali...Ahli Sufi yang refute the philosophers!

Than Ibn rushd refuted him back.

The incoherence of the Incoherence

Kemudian al-razi-Suhrawardi-Mulla sadra-

Ibn Arabi(wahdatul wujud)- yang kontroversi!

Kepada si Syed Naquib al-attas. – Pengasas ISTAC.

Than, i just realised sumthing lah. Aku realised perkara yang sepatutnya dah lama aku sedar. Tapi aku sebenarnya buat-buat tak sedar.

Im not good at philosophy.

Yet im good @ Comparative religion.

So...

Lepas ni aku takkan gi ISTAC to futher my M.A in Islamic thought atau segala yang berkaitan dengan FALSAFAH!

I did bad on my midterm.

*the midterm question memang mintak nak kena jaritengah*

Explain Ibn sina's theory of Emanation and its relation to one and many.

Ni salah satu soalan dia lah. Aku memang dah tak bole nak bayangkan soalan FINALS die macam mana!

So...aku tak tau lah eh.



Some of the books that accompany me with Islamic philosophy.

*tapi result midterm aku memanglah hampeh!*

Ps: Aku tak jadi nak beli buku tu since aku rabak dekat falsafah.

No comments:

Post a Comment