Monday, November 29, 2010

i WANNA be an EGYPTOLOGIST...errr Lawyer?? ;P


Assalamualaikum...

Hellllooooo uoolllsss ;P Kalau sebelum2 ni aku asyik buat entry pasal aku kuar la..ape yang aku makan la...hari ni aku nak buat entry pasal cita-cita (ambition) aku mase aku kecik2 dulu. Aku dulu masa aku darjah 5, abang sulong aku ada bawak family aku pergi tengok cerita The Mummy. Haaa..aku ni dulu masa kecik2 aku ni penakut nak mampus! Tapi cerita The Mummy ni takde lah seram mana. Tapi masa aku kecik2 tu agak terkejut2 jugak lah bila nampak mummy yang dah laaammaa gila mati tiba2 hidup semula. Memang boleh terkena serangan jantung laaa masa tu. Tapi entah macam mana, aku seakan2 terpesona dengan keindahan mesir purbakala. Aku instantly fell in love with Egypt dan segala-gala yang bersangkut paut dengan Ancient Egypt such as 'tombs' 'valley of the kings/queens' 'pyramids' and of course the 'Mummies'!!!! Hehehe, pelik kan aku? Aku memang pelik. Orang lain bercheta-cheta nak jadi 'Doktor' 'Magistrate' 'Lawyer' tapi aku, aku memang nak pergi sana dan buat kerja korek-mengorek ni semua. Pada aku tu tersangatlah heaven! Aku tak kesah sangat kalau bergelumang dengan pasir sebab aku minat.



Kat atas nih, Hieroglyphs. Kira macam alphabets yang kitaorang blaja masa kecik2 dulu. Kalau korang blaja sekolah Agama plak, selain blaja huruf alphabets korang bertuah sebab dapat kenal huruf2 jawi dan huruf arab atau huruf al-Quran. Kesemuannya ada 28 huruf..meh kita ulang dari Aliff..Baa..Taa..hinggala yaaa..hah, ingat lagi ke dah lupa-lupa? Kalau lupa, baik korang bukak balik kitab muqaddam dan baca balik atas rehal macam mana korang buat kat surau lepas solat isyak masa korang kecik2 dulu. Heiii..aku dah melencong ke tempat lain plak. Okay, kita berbalik pada huruf2 orang2 mesir purba kala nih. Unik kan? pada aku sangat unik. Itu yang buat aku makin berminat nak mendalami ilmu arkeologi terutama egyptology ni.



Tapi mak aku memang tentang habis-habisan kerjaya yang aku pilih nih. Disebabkan aku bersekolah agama penuh, mak aku rasa benda yang aku nak jadi ni bertentangan dengan apa yang aku belajar selama ni. Senang kata, dia lebih suka kalau aku pilih bidang agama. Hahaha..dia lagi suka kalau aku pergi Mesir buat degree dekat Al-Azhar tapi bukan pergi sana dengan buat kerja yang 'kurang sesuai' dengan kredibiliti aku sebagai seorang perempuan la...Kira kerja korek megorek ni hanya untuk lelaki sahaja. ceh, ade ke patut? Okay, takpe. But still, aku memang tersangat lah mesmerized dengan keindahan seni orang mesir purba ni. I still can't described what makes me really fell in love with ancient Egypt. Aku dulu memang habuk tak tau pun pasal Ancient Egypt nih. Aku 'educate' diri aku sendiri tentang hal ehwal mesir purba ni. How do i educate myself, you may asked? Aku pergi library dan duduk berjam-jam lama dan aku belek-belek dan aku baca tentang buku yang berkaitan mesir purba ni. Dan bila library nak tutup, aku pinjam buku dan sambung balik baca dekat rumah. Memang aku educate habis-habisan tentang mesir purba ni. Memang aku fall in love dengan mesir purba la..=D Still, sampai sekarang after ten years, aku masih 'mencintai' mesir purba ni. ^_^


Heh, ni ambition aku masa aku menegah dua. Korang jangan nak ketawakan aku sebab aku asyik tukar2 cita-cita. Eleh, mase korang kecik2 dulu pun korang selalu gak buat benda cenggini kan?? Lepas satu ambition, satu ambition korang nak jadi. Tapi time aku kecik2 dulu, ambition paling femes amous bila orang letak dalam diary/biodata adalah:

  1. Doctor.
  2. Teacher.
  3. Lawyer
  4. Pilot.
  5. Engineer.
Becoming a Doctor, Teacher and Lawyer are the top three most famous/favourite/ambitions yang budak2 hengusan ni akan tulis dalam biodata dorang. Memang cita-cita kengkawan aku ni memang hebat2 belaka. Semua gaji yang beriban-riban lah kat dalam akuan bila hujung bulan tiba. Termasuk diri aku yang tak seberapa nih. ^_~ So, yes. Aku nak jadik lawyer atau peguam atau yang sewaktu dengannya. Hahahaha.. Seingat aku, aku nak jadi peguam syariee'. Ceh, bajet bagus btol aku nih. Bila mak aku tak kasi aku jadi egyptologist, aku pilih nak jadi seorang peguam. Cewaaahhh...tapi sekali lagi niat aku yang suci murni bak salji turun pada hari krismas terbantut untuk kali yang kedua. Haaaa..kenapa ye? Sila ikut cerita aku dibawah ini.


Kenapa ye terbantut? alkisah pada hening tahun..(aku tak hengat plak tahun brape) aku dalam kelas Fiqh. Aku tak hengat kitaorang tengah blaja bab apa. Maybe muamalat. Maybe Munakahat. Seyes aku tak hengat. Tapi aku akan hengat sampai bila-bila peristiwa ni. Sebab peristiwa ni lah aku tak bergelar pelajar 'Law' dekat UIA. ;P *mode tak pueh hati*. [Jap eh? aku sambung. Aku nak pergi makan jap] =) *selang setengah jam berlalu* Okay, i'm back. Burrrp..Alhamdulillah aku dah kenyang. Boleh lah aku sambung balik hikayat cerita aku nih.

Okay...kiterorang tengah blaja Fiqh. Waktu tu petang kalau tak silap aku. Masing2 dah ngantuk. Tinggal nak landing jerrrr kat atas meja tu. Siapa boleh angkat kan blaja Fiqh time lepas solat zohor? Nak2 lagi bila perut dah diisi dengan nasi lemak masa lunch kan? Alamat mata pelajaran Fiqh tu ibarat 'lullaby' tok kengkawan aku ni tidur la. Disebabkan tak nak ada aksi orang terlentok kat atas meja atau pun ada 'burung belatuk' tersengguk-sengguk sebab ngantuk punya pasal, maka Ustaz aku pun buat lah sesi 'bual-bual kosong' dengan anak-anak muridnya yang terchenta nih. Topik? Cita-cita/Ambition ^_^

Ceh..kawan aku semua dengan bangga jawab la.. "Saya nak jadi Teacher, Ustaz."
"Saya nak jadi Doktor, Ustaz.." bla...bla...yadaa..yadaa..pot-pet..pot-pet...so bila time aku, Ustaz aku tanya aku. "Enti, mahu jadi ape, Syaida?" Aku dengan bangganya jawab "Saya nak jadi Lawyer, Ustaz". Perghhh...skema btol jawapab aku nih. ^_^


Ustaz aku senyum. Senyum dia ni memang mysterious habis. Aku plak terpinga-pinga..eh? eh? Kenapa Ustaz senyum2 nih...Aku tak buat lawak la... T___T Skali Ustaz aku jawab "Enti tahu tak yang Peguam ni golongan paling akhir masuk Syurga?" Aku: "Hahhhhhhh?!!!!!" Paling last masuk syurga? Serious ke ape?! Weh..tak nak lah masuk syurga last X__X Tak best sungguh! Time tu jugak aku tukar cita-cita aku. Hahahaha..bila aku kenang balik, memang kelakar. Yelah, bila budak hingusan dengar macam gitu, mesti dia takut kan? Nak2 lagi paling akhir masuk syurga. Golongan paling akhir, you! Tak bole blah aku time tu. Takut semacam... -_-'

Bukan salah Ustaz aku pun. Aku yang salah tafsir. Bukan straight tak bole masuk syurga pun. Masuk cuma lambat la. Sekarang ni baru aku paham siket la apa maksud Ustaz aku tu. Maybe because the nature of the job maybe. Tapi sampai sekarang aku tak jumpa lagi lah dalil2 yang kukuh bahawasanya golongan mahami (lawyer dalam b.arab) ni masuk syurga last. nanti2 lah aku belek mana kitab atau tanya lecturer2 aku tentang hal ni. Bila aku ada bukti nanti aku bagi tau lah. So, bakal2 lawyer, cita2 anda sungguh murni. Penegak keadilan. Kalau korang takde, nasib orang2 macam aku ni tak terbela ^_^. Buat benda yang elok2, jangan jadi corrupt. Jangan terima rasuah. Jangan terima saksi palsu. Jangan bela orang salah. Jangan lupa solat. Insya Allah entah2 u all masuk syurga dulu sebelum aku. *peace*

Sekarang nih, aku bahagia dengan bidang yang aku amek dekat UIA. Alhamdulillah aku tak salah pilih course. Aku happy blaja course aku. Aku makin jatuh cinta dengan Islam. Aku makin menghayati Islam. Alhamdulillah..Alhamdulillah.. =)
Mungkin ada hikmah kenapa aku tak amek course 'law'. Allah lebih megetahui. Moga kita sama2 dapat membela umat2 dan saudara seIslam kita.

LoveHugsandKissess
from
me
to
u
^_^

No comments:

Post a Comment