Sunday, November 28, 2010

Mirwana


Helllloooooosssss...Tapi tetibe aku terpanggil nak komen sesuatu. Klw korang sumer rase ape yang aku komen bertentangan dengan pendepat korang, korang diberi hak veto untuk membalas balik. Aku tak kesa. Masing-masing ada pendapat masing-masing kan? Hee ^_^

Walaupun dah hampir seminggu Anugerah Muzik-Muzik yang ke-25 berlangsung, tapi masih banyak lagi komen-komen tak pueh hati kat youtube mengenai sesetengah lagu yang mereka rasa patut layak ke separuh akhir tapi tak dapek masuk pun. Memang kalau korang baca komen2 yang dilemparkan oleh pengkritik2 wananbe ala-ala simon cowell ni memang pedas-pedas belaka. Kalau korang follow-up muzik-muzik dari awal tahun, and kalau korang tengok semua lagu-lagu yang tercalon untuk berentap pada separuh akhir pada 8hb/15hb dan penentuannya pada 22/11 pasti korang semua tak boleh nak predict lagu mana yang akan tercalon untuk peringkat akhir. Antaranya: Drama King - Meet uncle hussien feat Black, Selamat Malam - Faizal Tahir, Kebahagiaan dalam perpisahan - Shahir dan banyak lagi la kalau nak disenaraikan.




Tapi dalam celahan-celahan lagu-lagu ni terdapat 2 buah lagu yang dibawa oleh kumpulan Mirwarna. Tika Masanya - Mirwarna Feat.Hujan dan Manifestasi Cinta Fiq Feat.Mirwarna. Lagu ni pada aku sangat best. Mesej yang hendak disampaikan dalam lagu ni memang senang nak ditangkap. Okay, aku bukan arif sangat dalam bab2 muzik ni, tapi bila tengok persembahan mereka malam tu, sangat elok dan decent. ;P Lontaran vokal dari kumpulan Mirwana yang sememangnya terkenal dengan jolokan "Harmonious vocal group" tak perlu dipertikaikan lagi. Suara dorang tersaaaaaangat lah sedap. Fine, kenapa aku backing sangat dorang ni sebab, aku pernah dengar dorang ni nyanyi secara live masa dorang buat persembahan dekat UIAM dua tahun lepas. Susunan muzik bagi lagu Tika masanya dan Manifestasi cinta memang sedap untuk didengar. Walaupun ada gak pekik2 dalam lagu Manifestasi Cinta tapi, 'pekikan' tak menyakitkan telinga. Gabungan Fiq dan Mirwana untuk lagu Manifestasi cinta tu sangat mantop.

Kalau korang rajin, bukak lah youtube dan search for Mirwana -Tika Masanya dan Manifestasi Cinta.- Korang akan lihat betapa ramai penonton dan para pendengar yang sangat kecewa dan marah pada juri sebab kedua2 lagu ni tak masuk finals. Ramai yang dok kata yang juri pada malam tu pekak lah, buta seni lah, tak pandai judge lah dan bermacam2 lagi kutukan yang dilemparkan pada juri2 yang bijaksana pada malam tu.

Aku macam kesian gila lah dengan Mirwana sebab apa jerrr yang dorang buat semuanya tak kena. Ramai kutuk dorang sebab dorang tak 'bawak' image seperti kumpulan nasyid yang sentiasa skema dengan kopiah dan baju kembar berlainan warna setiap masa. Kalau siapa yang tahu pasal Mirwana, dorang bukanlah kumpalan nasyid macam Raihan ataupun Rabbani. They are more to kontemporari songs. Kenapa ye, mentaliti masyarakat kita, kalau sesuatu lagu itu diseneraikan sebagai genre 'nasyid' mesti ahli kimpulannya kena pakai baju melayu kembar berlainan warana seluar slack dan kopiah diatas kepala? Kenapa kalau lagu tu fall dalam genre nasyid harus berkompang dan rebana sahaja? Drum dan guitar tak boleh sebab bukan alat muzik genre 'nasyid'. Lepas tu, kalau kumpulan nasyid tu suntik sedikit elemen2 RnB atau Jazz dalam lagu dorang, dah masyarakat kita label yang kumpulan nasyid tu dah off the track ataupun songsang dari aliran muzik.


Tapiiiiiiiiiiii bila Maher Zain datang dan bawak lagu dia yang berunsurkan RnB, ramai tak ambik pusing pun. Takk cakap pun yang Maher Zain tu dah off track? Bila Maher Zain tak guna kopiah tapi guna flat cap (A soft, round men's cap with a small brim in front.) dan tak guna kopiah dan apabila beliau tidak menggunakan baju melayu atau pun seluar slack, takdeeeeerrrrr plak yang kritik. takderrrr plak yang kata Maher Zain tu revolutionize the whole nasyid essence. Malah dorang cakap yang Maher Zain tu ibarat "A breath of new fres air". Bila anak tempatan buat, kena kritik. Sometimes, i wonder...dorang semua nak apa?

Personally, aku pun terkejut sebab 2 lagu ni tak masuk. Sebab lagu ni ada kualiti kalau nak dibandingkan dengan lagu ehem.. mencari konklusi dan extravaganza. Bila perform, terloncat2 dan ntah ape ape ntah. Seriously.. i think indie dah masuk fasa senja. I dont think indie is in thier era anymore. I just couldn't see the point why do the judges choose these two songs to be fitted in inside the finals list instead of Manifestasi Cinta and Tika Masanya.

k..fine, maybe the judges lebih arif. Tapi when it comes to muzik, nasyid sering dianaktiri kan. Bermati-matian Mirwana memperjuangkan lagu meraka. Tapi, sayang. Ramai masih pandang sebelah mata aja. To Mirwarna, bak kata satu youtube punye commentors, perkara baik selalu dapat halangan. But nevermind, niat korang sangat murni. Masih lagi tegar memperjuangkan lagu2 yang berunsurkan dakwah. Alhamdulillah..=)

No comments:

Post a Comment